Het concept was helder. Acht kunstenaars die op zeven bijzondere locaties in Thorn hun werk laten zien en in gesprek gaan met bezoekers. En mogen we het zelf zeggen… ja dat mogen we: het was weer een heel bijzondere dag die 17e november 2019. De jonge Thornse kunstenaar Jesse van Dun stelde zijn schilderijen ten toon in de oude timmerwerkplaats van Pierre Corstjens aan de Akkerwal. Een plek waar de tijd tientallen jaren stil lijkt te hebben gestaan. Dorpsgenote Bernadet Dekker kreeg een plek in het voormalige atelier van de in 2013 overleden kunstenaar Ad Maas. De keramiste wist er haar bezoekers te boeien. Dat geldt ook voor Jac. Linssen die bij datzelfde atelier gezichten in klei vereeuwigde. De ‘kunstenaars met de pen’ konden er ook wat van. Gerard Kessels, columnist van De Limburger, heeft een vaste schare fans die eindelijk eens rechtstreeks met hem in gesprek konden. Ze stonder er voor in de rij. Het leidde tot bijzondere ontmoetingen in Anne’s IJssalon. Schrijver, dichter en columnist Frits Criens deed om de hoek hetzelfde in de hal van een tot woonhuis verbouwde schuur aan de Holstraat. Spraakmakend was het werk van Mathieu Raemaekers uit Roggel. Zijn schilderij werd enkele maanden voor KunstBeeld geweigerd door Rolduc omdat het ‘te erotisch’ zou zijn. Bezoekers van KunstBeeld konden zelf een oordeel vellen en met Raemaekers in gesprek over censuur. Pianist Frans Versteeg liet in de oude raadszaal horen dat pianomuziek niet altijd zwaar en klassiek hoeft te zijn. En dan is er natuurlijk nog Brigitte van Loo. Een mental coach tijdens een cultuurroute. Vreemd? Ja, misschien wel. Maar in 2014 hadden we al gemerkt dat het wél werkt. En ook tijdens KunstBeeld 2019 is dat weer bewezen.De Stichting Thorn Metronoom kijkt tevreden terug op het evenement. Hou de agenda en Facebook in de gaten voor volgende evenementen van de stichting! Wilt u foto’s zien van KunstBeeld 2019? Klik dan hier.
Het concept was helder. Acht kunstenaars die op zeven bijzondere locaties in Thorn hun werk laten zien en in gesprek gaan met bezoekers. En mogen we het zelf zeggen… ja dat mogen we: het was weer een heel bijzondere dag die 17e november 2019. De jonge Thornse kunstenaar Jesse van Dun stelde zijn schilderijen ten toon in de oude timmerwerkplaats van Pierre Corstjens aan de Akkerwal. Een plek waar de tijd tientallen jaren stil lijkt te hebben gestaan. Dorpsgenote Bernadet Dekker kreeg een plek in het voormalige atelier van de in 2013 overleden kunstenaar Ad Maas. De keramiste wist er haar bezoekers te boeien. Dat geldt ook voor Jac. Linssen die bij datzelfde atelier gezichten in klei vereeuwigde. De ‘kunstenaars met de pen’ konden er ook wat van. Gerard Kessels, columnist van De Limburger, heeft een vaste schare fans die eindelijk eens rechtstreeks met hem in gesprek konden. Ze stonder er voor in de rij. Het leidde tot bijzondere ontmoetingen in Anne’s IJssalon. Schrijver, dichter en columnist Frits Criens deed om de hoek hetzelfde in de hal van een tot woonhuis verbouwde schuur aan de Holstraat. Spraakmakend was het werk van Mathieu Raemaekers uit Roggel. Zijn schilderij werd enkele maanden voor KunstBeeld geweigerd door Rolduc omdat het ‘te erotisch’ zou zijn. Bezoekers van KunstBeeld konden zelf een oordeel vellen en met Raemaekers in gesprek over censuur. Pianist Frans Versteeg liet in de oude raadszaal horen dat pianomuziek niet altijd zwaar en klassiek hoeft te zijn. En dan is er natuurlijk nog Brigitte van Loo. Een mental coach tijdens een cultuurroute. Vreemd? Ja, misschien wel. Maar in 2014 hadden we al gemerkt dat het wél werkt. En ook tijdens KunstBeeld 2019 is dat weer bewezen.De Stichting Thorn Metronoom kijkt tevreden terug op het evenement. Hou de agenda en Facebook in de gaten voor volgende evenementen van de stichting! Wilt u foto’s zien van KunstBeeld 2019? Klik dan hier.